Jak dbać o prawidłową pracę chłodnicy

Konieczność naprawy lub nawet całkowitej wymiany chłodnicy może być spowodowana przede wszystkim naszymi zaniedbaniami. Powodów, by wymienić tą część może być wiele. Do najczęstszych zaliczamy wyciek, czyli „zamulenie” tej części. Czasami proponuje się uszczelnienie, jednak może to wpływać znacząco na bezpieczeństwo jazdy. Tym bardziej, że najprostsze chłodnice kosztują jedynie kilkadziesiąt złotych! Lepszym sposobem oszczędzenia, niż naprawa zamiast wymiany jest jednak zadbanie o to, by nie zepsuła się w ogóle.

By dbać o chłodnicę przede wszystkim musimy się upewniać, że działa ona w najbardziej optymalnych warunkach temperaturowych. Silnik nie powinien się więc przegrzewać, a temperatura cieczy chłodzącej nie powinna przekraczać 90 stopni Celsjusza. Warto także kontrolować zbiorniczek z płynem chłodniczym do którego powinniśmy zaglądać przynajmniej raz w miesiącu. Coś jest nie w porządku, gdy pojawiły się w nim bąbelki (czyli spaliny)- wtedy interwencja może okazać się konieczna. Płyn ten wymienia się co 3-5 lat, jednak jeśli eksploatujemy samochód bardzo intensywnie konieczność taka może pojawić się dużo wcześniej. Jeśli temperatura krzepnięcia jest niewłaściwa i ciecz może zamarznąć wtedy chłodnica ulegnie degradacji. Zagrożenie mogą stanowić również uszkodzenia mechaniczne, na przykład przez dostanie się w te okolice jakiś twardych materiałów. Drobne usterki można naprawić przy pomocy specjalnego proszku, opcjonalne jest także lutowanie, jednak nie gwarantuje to takiego bezpieczeństwa, jak całkowita wymiana.